Cvičení pozitivity

Oč se jedná

Ohlédneme-li se za uplynulým životem, patrně zjistíme, že na každé situaci, kterou jsme v dané chvíli vnímali jako negativní, bylo i něco pozitivního – byť to je většinou patrné až později, dodatečně, zpětně. Cílem cvičení pozitivity je si tuto skutečnost zvědomovat, zdržovat se zbytečné kritiky, projevovat zájem a hledat to, co je pozitivní, i v negativním. A to ihned v daném okamžiku, a nikoliv až zpětně. Jde tedy o to, překonat navyklou kritičnost, a se zájmem vyhledávat ve zkušenostech, v situacích a ve věcech vědomě i to, co je v nich dobrého, hezkého, pozitivního. Nejedná se tedy o přemalovávání negativního na pozitivní, ošklivého na hezké, páchnoucího na voňavé, ale jde o vědomé vyhledávání pozitivních stránek toho, co vnímáme jako negativní. Tím se učíme, vnímat svět jako propojený celek a neztrácet se v jeho extrémech, a otevíráme se vůči nenápadným skutečnostem a dějům na pozadí, které by jinak zůstaly nepovšimnuty.

Každý den ráno si toto cvičení jen krátce připomeneme. Během dne pak jde o to, vědomě se zdržovat zbytečné kritiky, mít zájem o okolí a být bdělí vůči situacím, které jsme dosud vnímali veskrze negativně, a vyhledávat i to pozitivní.

Než s cvičením začnete, dopřejte si aspoň měsíc času na zvládnutí předchozího cvičení emocionální stability, jak je popsáno v sekci Postupný rozběh.

Návod jak na to

Cvičení pozitivity provádíme pravidelně denně, a to po krátké ranní přípravě během dne. Celkem potřebujeme asi 1 minutu času.

Cvičení má dvě části:

  • Ranní připomenutí.
  • V průběhu dne vykonání cvičení, když k tomu nastane situace.

Ranní připomenutí navazuje na ranní část předchozích cvičení. Krátce si osvěžíme skutečnost, že v mnohém negativním, s čím se setkáváme, lze nalézt i něco pozitivního – vlastnost, rys, aspekt dané věci nebo situace. Že lze odhlédnout od pouhého negativního a se zájmem se pokusit v něm najít i něco pozitivního. Přitom se ale nesnažit to negativní popřít ani je pomyslně přemalovat na růžovo. Že „hnůj je kvalitní hnojivo i přesto, že páchne“. Jde tedy o to, neupadnout ani do jednoho extrému, ale hledat střed. Zachovat si zdravý rozum a vnímat situace a věci jako celek – bez zbytečné kritiky a bez nemístného obdivu.

Uvědomění si možnosti nalézt něco pozitivního na tom, co bychom jinak (mnohdy ze zvyku) vnímali pouze negativně, a tím získaná pozice středu, v nás typicky vyvolá pocit jakéhosi radostného až láskyplného zájmu o okolí. Tomuto pocitu nyní dovolíme, aby se z tohoto středu, z našeho srdce, začal jakoby rozrůstat. Aby tento pocit z nás začal vyzařovat navenek skrze vnější smyslové orgány – nejdříve skrze oči, pak skrze uši, nakonec jako měkké teplo i skrze pokožku na celém těle. Jako bychom se na chvíli stali jemnou silou, která se rozpíná do okolí, zlehka do něj proniká a propojuje se s ním. Tento stav propojení s okolím můžeme spojit s pocitem vděčnosti za to, že nám okolí dává možnost poznat věci, které dosud byly skryté.

Během dne se pak snažíme být bdělí a situací, které vnímáme jako negativní, si vědomě všímat. „Situace“ je zde míněna v širším smyslu – může se jednat také o určitou věc, rostlinu, živočicha, člověka, o myšlenku nebo o pocit uvnitř v nás apod. Když taková situace nastane, zdržíme se zbytečné kritiky, projevíme zájem a pokusíme se na ní najít něco pozitivního tak, jak jsme si ráno připomněli – vlastnost, rys, aspekt. Tedy odhlédnout od pouhého negativního, pokusit se najít i něco pozitivního, ale nesnažit se to negativní popřít a pomyslně je celé přemalovat na růžovo. Jde tedy o to, neupadnout ani do jednoho extrému, ale hledat střed. Zachovat si zdravý rozum a vnímat situaci jako celek. V návaznosti na předchozí „cvičení emocionální stability“ to může znamenat, že si v dané nepříjemné situaci uvědomíme „Co jsem se z toho naučil/a?“.

Jsou-li k tomu vhodné podmínky, pokusíme se podobně jako při ranním připomenutí znovu dovolit, aby pocit radostného až láskyplného zájmu o okolí ze srdce prostoupil skrze oči, uši a pokožku celého těla do okolí, a jako jemná síla do něj zlehka pronikal a propojil se s ním.

Rozšiřující informace

Cvičení pozitivity nás zaměřuje na okolní svět. To je rozdíl oproti předchozímu „cvičení emocionální stability“, které se zaměřuje na to, co se odehrává uvnitř v nás. Cvičení má tři aspekty, které se vzájemně prolínají a do jisté míry se i vzájemně podmiňují:

  • Zdržet se zbytečné kritiky.
    To vyžaduje být sám/a sobě pozorovatelem. Zjistíme, že zbytečně kritizujeme spíš často než zřídka. Chceme-li být vůči sobě upřímní (ano, chceme!), a zejména je-li naše kritika zaměřena vůči jinému člověku, musíme si položit otázku, odkud tato potřeba zbytečně kritizovat pramení. Z pocitu méněcennosti? Ze závisti? Atd… Získáme tím další náměty např. pro cvičení emocionální stability a pro práci na sobě vůbec.
    .
  • Projevit zájem, empatii.
    To je obzvláště důležité zejména ve vztahu k jiným lidem. Můžeme se pokusit, podívat se na danou situaci z perspektivy toho druhého člověka – jakoby skrze jeho brýle. Co ho motivuje, aby se choval právě takto? Když na to přijdeme, potřeba kritizovat se může rázem zmenšit nebo i úplně vymizet. A dokonce nás třeba napadne, jak bychom mu/jí mohli pomoct.
    .
  • Hledat to, co je pozitivní, i v negativním.
    Stručně řečeno jde o to, zda sklenici, ve které je do půlky nalitá voda, vnímáme jako napůl prázdnou nebo jako napůl plnou. Učit se tomu druhému patří k cílům tohoto cvičení.

„Cvičením pozitivity“ tedy trénujeme jiný vnitřní postoj vůči okolnímu světu – ve všem okolo se snažíme hledat a nalézat to dobré a krásné, byť by to bylo skryté v hloubi a překryté tlustou vrstvou zlého a ošklivého. Důležité přitom je, abychom nezaměňovali pozitivitu za nekritičnost – rozhodně nejde o to, zavírat oči před tím, co je skutečně nesprávné, zlé a špatné. Jde o to, abychom to, co je dobré a krásné, kvůli tomu nesprávnému, zlému a špatnému nepřehlíželi. Tím se nám otevírá celistvější pohled na svět, než jsme měli dosud. Začínáme vnímat situace a věci jako celek, blížíme se ke středu.

Důležitým praktickým projevem „cvičení pozitivity“ je proto vyrovnanější vztah k okolnímu světu. Přitom si především uvědomíme, že se změnami musíme začít nejdříve u sebe. Toto uvědomění vyúsťuje ve schopnost, být v různých ohledech shovívavější než dosud. A také štědřejší, aniž bychom sebe sama rozdávali více, než je zdrávo. To otevírá možnost, že i okolní svět se v různých ohledech může chovat štědřeji vůči nám. Učí nás o tom i Bible, když říká:

Toto poznání má však ještě jeden důležitý rozměr. Ten je jakoby skrytý mezi řádky, týká se již zmíněné kritiky, a dá se vyjádřit následujícím pravidlem, které bychom mohli nazvat síla moralizujícího NEkritizování:

Vnitřní sílu odolávat kritice a posuzování mám takovou,
jakou mám sílu si zakázat moralizující kritizování a posuzování ostatních.

Neboli:
Když si zakážu moralizující kritizování a posuzování ostatních,
získám tím sílu odolat kritice a posuzování od ostatních.

Poznámka: „Moralizující kritizování“ je takové, které dává pocit uspokojení a zadostiučinění „teď jsem mu/jí to vytmavil“. To se netýká věcného posuzování a věcné kritiky.

Z pohledu každodenního praktického života je toto pravidlo jakousi „třešničkou na dortu“ cvičení pozitivity. Člověku, který je přehnaně citlivý na kritiku, může uplatňování tohoto pravidla pomoci, změnit v tomto ohledu svůj život výrazně k lepšímu.


Fitko pro duši
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, aby vše správně fungovalo. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je např. rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte.